23. desember 2014

Kjapt pannebånd


Kalenderen viser 23.desember i dag, og jeg kan ikke helt skjønne hvor desember fløy avsted – tenk at det er julaften allerede i morgen! Jeg festet trådene på den siste julegaven i går kveld, og gleder meg til å ta frem igjen egostrikken som har stått på vent nå i desember, Det skal bli godt med noen late juledager i godt selskap. 

I dagens kalenderluke i Woolspire sin adventskalender tenkte jeg å komme med et lite tips til de som kanskje fortsatt mangler en gave eller to – et kjapt og lettstrikket pannebånd. Pannebåndet er strikket på tjukke pinner og er ferdig i løpet av 1 til 2 timer, så du rekker fint å få ferdig både en og to gaver til før julen ringes inn i morgen. Om alle gavene allerede ligger under treet er det et kjapt og fint prosjekt til å varme deg selv i romjulen, eller om du ønsker å gi bort en romjulsgave eller to.


Pannebåndet strikkes frem og tilbake på pinne nr 8. Jeg har brukt både dobbeltråd Drops Nepal og enkel tråd Eskimo på mine pannebånd, Når jeg brukte Eskimo gikk jeg opp en pinne størrelse. Det gikk med 50 gr garn både når jeg brukte Nepal og når jeg brukte Eskimo. Prøv deg gjerne frem med annet garn du har liggende, dette er en fin måte å få strikket opp litt restegarn, Pannebåndet strikkes frem og tilbake i ribbestrikk, og festes sammen med to store knapper i siden.
Legg opp 54 masker dobbel Nepal på pinne nr 8 (50 masker på pinne 9 med Eskimo), og strikk frem og tilbake rillestrikk – 2 rett 2 vrang. Etter 4 pinner lages knappehull i ene siden på denne måten: Strikk 2 masker rett, 2 vrang sammen og lag et kast. På neste pinne strikkes kastet rett. 4 pinner før ønsket bredde på pannebåndet lages et nytt knappehull på samme måte. Jeg har hatt 6 eller 8 pinner mellom knappehullene på de jeg har strikket. Her kan du variere for å oppnå den bredden du ønsker. Fell av alle maskene når du er fornøyd med bredden. Sy i to store knapper i motsatt ende av knappehullene og knepp igjen pannebåndet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...